Competition “Rizzardo Bino” JURY – DE VIVO

International Competition “Rizzardo Bino”: JURY
4th edition (2019) 

M° VINCENZO DE VIVO
(Artistic Director)

Member of the Selection Committee (4th edition)

WORK EXPERIENCE

2000-present        Artistic Director Teatro delle Muse, Ancona. 

2016-2018           Artistic Director Fondazione Pergolesi Spontini, Jesi. 

2011- present       Artistic Director Accademia di Arte Lirica, Osimo.

2012-2014           Artistic Director Teatro di San Carlo, Napoli.

2009-2010            Artistic Advisor Teatro Carlo Felice, Genova.

2006-2009            Adjunto a Intendente (Vice General Manager) 
Palau de les Arts “Reina Sofìa”, Valencia

2004-2011           Scientific Advisor Fondazione Pergolesi Spontini, Jesi.

2002-2006           Artistic Director Teatro Comunale di Bologna.

2000-2004           Artistic Director Fondazione Pergolesi Spontini, Jesi. 

1997-2010            Artistic Director  La Bottega Europea della musica – Eurobottega, Treviso.

1995-1997           Artistic Director  Teatro dell’Opera, Roma.

1994-1995            Artistic Organization Manager Teatro dell’Opera, Roma.

1991-1992           Advisor for the Rossini opera productions and Rossini International Voice Contest  at the Schwetzingen Festival
SDR – Süddeutscher Rundfunk, Stuttgart.

1989-1995           Artistic Advisor Teatro Comunale, Treviso

1987-1989           Artistic Organization Manager Teatro La Fenice, Venezia.

1986-1988            Member of the Board of Directors (1988-1987)

Artistic Director (1988) Cantiere Internazionale d’Arte, Montepulciano.

1985-1987            Assistent Artistic Director Teatro di San Carlo, Napoli.

1983-1985            Artistic Secretary Teatro dell’Opera, Roma.

1981-1983            Consultant for the programming of vocal concerts of the Orchestra Sinfonica della RAI di Roma

RAI – Radiotelevisione Italiana, Sede regionale per il Lazio.


EDUCATION AND TRAINING

1975 Secondary school-leaving certificate (mark: 58/60), Liceo Ginnasio Torquato Tasso, Salerno.

1975-1979 He attended the Faculty of Law at Salerno University, 18 exams taken (grade point average 30/30).

1981 Opera Stage Direction certificate (mark: 30/30) from the Conservatorio di Santa Cecilia, Roma.

He studied privately Piano, Harmony and Composition.


TEACHING EXPERIENCE

2011-2013            Lecturer (Vocal Interpretation) Accademia Verdiana, Teatro Regio in Parma

2011-2013            Lecturer (Musical Management) Conservatorio di Santa Cecilia in Roma. 

2013                     Tutor  (Musical Dramaturgy) Opera Factory Project “Verdi-Shakespeare in progress”  Opera Academy Verona in collaboration with Fondazione Arena di Verona.

2012                    Lecturer (Vocal Interpretation of the recitativo in L’Olimpiade by Mislivecek) La Scuola dell’Opera di Bologna.

2010-2011            Lecturer (Musical Management) “StudiOpera” Project for the Opera House and Operetta Theatre of Bucarest Accademia del Teatro alla Scala di Milano.

2009                    Lecturer (Vocal Interpretation) I Teatri di Treviso.

2000-2001            Maestro Assistente (Assistant professor) Corso speciale d’Opera Accademia Musicale Chigiana, Siena.

2000                    Lecturer Orchestra training programme Luglio Musicale Trapanese.


OTHER ACTIVITIES

2006-2014            Member of the Board Teatro Verdi, Brindisi.

2004-2009            Member of the Board Accademia Musicale Chigiana,Siena.

1983-1984            Member of the Art Committee of “Musica 83”and “Musica 84”        Festivals in  Roma and Strasbourg.

1984- present       Member of the jury for many international music competitions in Belgium, Brazil, Finland, Germany, Japan, Korea, France, Italy, Romania, Russia, Spain, Turkey. 


PUBBLICATIONS

Essays

  • Salieri tra Parigi e Vienna, in “XLVI Settimana Musicale Senese”, Siena, Fondazione Accademia Musicale Chigiana, 1989.
  • L’Ape Musicale e l’estetica del “Pasticcio” in Omaggio a Lorenzo Da Ponte, Atti del Convegno (New York 1988), Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato, 1992.
  • Antonio Scontrino: Ricerca musicologica e catalogo delle opere (con Antonio Adamo, Elisa Córdova y Luca Summer), Trapani, Ente Luglio Musicale Trapanese, 1999.
  • Ingredienti per un Pasticcioin “XXXVIII Stagione Lirica”, Jesi, Fondazione Pergolesi Spontini, 2005.
  • Spontini e Mozartin “VI Festival Pergolesi Spontini”, Jesi, Fondazione Pergolesi Spontini, 2006.
  • El Teatro Cómico de Cimarosa en el juicio de sus Contemporáneos, in “Il ritorno di Don Calandrino”, Las Palmas, Teatro Pérez Galdós, 2007. 
  • Don Giovanni e Pulcinella, in XXXVII Festival della Valle d’Itria, Martina Franca, 2011.

Scores

  • L’Ape Musicale by Lorenzo da Ponte, reconstruction of the Vienna 1789 version, in collaboration with Attilio Cremonesi and Anelide Nascimbene, Edizioni Fondazione Pergolesi-Spontini, 2005.
  • Die Theatralische Abenteuer by Johann Wolfgang von Goethe and ChistianVulpius, recostruction of the Weimar 1797 version, in collaboration with Jean Yves Aizic, Edizioni Fondazione Pergolesi-Spontini, 2006.

Rhythmic translations in Italian

  • Pepito by Offenbach (Cantiere Internazionale d’Arte, Montepulciano, 1987; Firenze, Orchestra della Toscana, 1997; Festival della Val d’Orcia, 2014; Milano Classica, 2014).
  • Croquefer / Monsieur Choufleury by Offenbach, Edizioni Sonzogno (Roma, Teatro dell’Opera, 1994).
  • Lo zingaro baroneby J. Strauss Jr., in collaboration with Patrizia Gracis, Edizioni Sonzogno (Trieste, Teatro Verdi, 1989).
  • Histoire de Babarby Poulenc (Napoli, 1994). 
  • Bastien und Bastienne by Mozart, Edizioni Ricordi (Lugo Opera Festival 2005; Bologna, Teatro Comunale, 2005). 
  • Histoire du Soldat by Ramuz-Stravinskij (Parma, Teatro Regio, 2015; Lugo Opera Festival, 2015).

Opera librettos

  • Lontano dagli occhi, music by Lorenzo Ferrero (Festival di Asolo, 1999 Festival delle Nazioni Città di Castello, 2005).
  • Passio et Resurrectio, Cantata, music by Sergio Rendine, Edizioni B&W Italia (Chieti, Cattedrale, 2000, Roma, Basilica dei Santi Giovanni e Paolo, 2000). 
  • Mozart a Recanati, music by Lorenzo Ferrero (Bologna, Teatro Comunale, 2006; Jesi, Festival Pergolesi Spontini, 2006). 
  • Bach Haus, music by Michele Dall’Ongaro, Edizioni Suvini Zerboni (Roma, Teatro dell’Opera, 2000 y 2002; L’Aquila, Società Aquilana dei Concerti “B. Barattelli”, 2004; Narni, OperaInCanto, 2010; Brescia, Musica Insieme, 2011; Cremona, SpazioNovecento, 2011; Fermo, Festival Armonie della sera, 2014).
  • Nûr, music by Marco Taralli, Edizioni Sonzogno (Martina Franca, XIII Festival della Valle d’Itria, 2012). 
  • Gli errori di Amadè, music by Lucio Gregoretti, Edizioni RAI Trade (Terni, OperaInCanto, 2013). 
  • Il vagabondo delle stelle, music by Fabrizio Festa, Edizioni Sonzogno (Modena, Teatro Comunale Pavarotti, 2014; Lugo Opera Festival, 2014).
  • Tancredi appresso il Combattimento, music by Claudio Ambrosini, Edizioni Ricordi (Amelia, OperaInCanto, 2018; Roma, Teatro Palladium, Festival Nuova Consonanza, 2018; Montepulciano, Teatro Poliziano, Cantiere Internazionale d’Arte, 2019).

Original texts and adaptations

  • L’Arlesienne, music by Georges Bizet (Edizioni Sonzogno. Bologna, Teatro Comunale, 2005; Lecce, Orchestra della Provincia di Lecce, 2009; Siena, LXXI Settimana Musicale Senese, 2014; Firenze, Opera di Firenze, 2015). 
  • La Rondine, music by Giacomo Puccini, Concert version (Orchestra Sinfonica Siciliana, Palermo, 2012).
  • Con Elio alla Corte di Vienna  (Legnago, Teatro Salieri, 2013).

HONOURS AND AWARDS

In 1986 the Hungarian Government awarded him the “Liszt Medal” for the first modern performance of the opera Don Sanche by Liszt in Napoli. 

In 2011 the special award “Franco Abbiati” was given by the Italian Association of the music critics to the Pergolesi-Spontini Festival – of whom he was founder, Artistic Director and after Scientific Consultant- for the staging of all the operas by Pergolesi.